Czy w Krośnie pociągi pojadą pod ulicami?
03 września, 2020Wiadomości / Krosno
Przejazd kolejowy na ulicy Lwowskiej w Krośnie
Dwie niezwykle ważne inwestycje mające na celu poprawę rozwiązań komunikacyjnych w Krośnie znalazły się na liście Krajowego Planu Odbudowy, jaki Marszałek Województwa skierował do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Komisja Europejska w maju 2020 r. opublikowała pakiet dokumentów obejmujący projekt Wieloletnich Ram Finansowych na lata 2021-2027 oraz propozycję działań na rzecz odbudowy w ramach instrumentu Next Generation EU. Ma to przeciwdziałać skutkom kryzysu wywołanego przez pandemię spowodowaną wirusem SARS-CoV-2.
Plan odbudowy przedstawiony przez Komisję Europejską zakłada wykorzystanie nowego narzędzia Next Generation EU w wysokości 750 mld euro oraz wzmocnionego budżetu długoterminowego na lata 2021-2027.
Częścią pakietu Next Generation EU będzie nowe narzędzie pn. Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility - RRF). W ramach tego instrumentu Polska będzie miała do dyspozycji około 23 mld euro na dotacje (na 100% dofinansowania) i około 34,2 mld euro na pożyczki. Środki te będą inwestowane poprzez Krajowy Plan Odbudowy, za którego opracowanie odpowiada Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
- Dla naszego miasta są to niezwykle ważne zadania. Sytuację przedstawiliśmy Panu Marszałkowi argumentując, że są one strategiczne dla tej części województwa, wzmacniając komunikacyjnie ten obszar. Nasz projekt przebudowy ul. Lwowskiej przeniesiony został do Krajowego Programu Odbudowy. W ślad za tym Polskie Linie Kolejowe zgłosiły również konieczność realizacji projektu rewitalizacja linii kolejowej 108, wraz z dwukilometrowym odcinkiem na terenie miasta Krosna - tłumaczy dr Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna.
- Koszt wykonywanej przez nas dokumentacji projektowej to około 5 mln zł. Jeszcze w tym roku chcemy złożyć dokumenty na pozwolenie na budowę. Jesteśmy już po wydaniu decyzji środowiskowej, przeprowadzone zostały też prace geologiczne. Cały czas jesteśmy w stałym kontakcie z Polskimi Liniami Kolejowymi, prace konsultujemy z odpowiednimi instytucjami Rzeszowie. Projekt drogowo-kolejowy jest bardzo złożony i wymaga uzyskania pięciu różnych decyzji administracyjnych. Nie możemy sobie pozwolić, by całkowicie wyłączyć jakiś fragment miasta, gdzie mieszkają ludzie, gdzie prowadzony jest biznes, gdzie funkcjonują instytucje publiczne - dodaje zastępca prezydenta.
Przebudowany zostanie też dwukilometrowy odcinek linii kolejowej na długości dwóch kilometrów od wiaduktu nad ulicą Grodzką w kierunku Sanoka. Obecny przejazd na ulicy Lwowskiej ma zostać obniżony o około 8 metrów. Oznacza to, że pociągi będą kursowały pod ulicą, a tory nie będą widoczne.
- Znikną zapory na przejeździe kolejowym, a tym samym tworzące się przez to korki, gdy zapory są opuszczone - tłumaczy Tomasz Soliński.
Także przecięcia torów z ulicą Hallera, czy Piastowską, znajdą się pod powierzchnią drogi, zlikwidowane zostaną przejazdy kolejowe. Przy przebudowie powstaną węzły komunikacyjne, miejsca pod zieleń, czy parkingowe.
- Otoczenie dworca Krosno - Miasto zostanie przebudowane z myślą o zwiększeniu miejsc parkingowych. Peron będzie znajdował się pod ziemią. Podróżny będzie albo zjeżdżał windą albo schodził schodami - opowiada zastępca prezydenta Krosna.
Dwukilometrowy odcinek linii kolejowej zostanie zniwelowany. Dzisiaj pociąg jadąc od strony Sanoka zjeżdża z dużej, ponadnormatywnej górki, a jadąc od Jasła podjeżdża pod górkę. Największa korekta rzędnych niwelety torów nastąpi w okolicy stacji Krosno - Miasto i wynosi około 8 metrów.
Inwestycje w ramach Krajowego Planu odbudowy mają powstać do 2027 r.
Plan odbudowy przedstawiony przez Komisję Europejską zakłada wykorzystanie nowego narzędzia Next Generation EU w wysokości 750 mld euro oraz wzmocnionego budżetu długoterminowego na lata 2021-2027.
Częścią pakietu Next Generation EU będzie nowe narzędzie pn. Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility - RRF). W ramach tego instrumentu Polska będzie miała do dyspozycji około 23 mld euro na dotacje (na 100% dofinansowania) i około 34,2 mld euro na pożyczki. Środki te będą inwestowane poprzez Krajowy Plan Odbudowy, za którego opracowanie odpowiada Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Projekt z Krosna w ministerstwie
Zarząd Województwa Podkarpackiego zgłosił ostatecznie do Krajowego Planu Odbudowy 56 projektów na łączną kwotę ponad 21 mld zł w istotnych obszarach rozwojowych. Wśród nich są dwa zadania inwestycyjne niezwykle ważne dla miasta Krosna w obszarze transport. Pierwszy z nich to projekt zgłoszony przez Miasto Krosno "Rozbudowa ul. Lwowskiej w Krośnie w ciągu DW 991 wraz z lokalnym układem komunikacyjnym i towarzyszącą infrastrukturą techniczną" o wartości prawie 32,2 mln zł oraz projekt przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe "Rewitalizacja linii kolejowej l-108 Stróże - Krościenko". W tym przypadku jest zawarta również przebudowa dwukilometrowego odcinka na terenie Krosna.Strategiczne zadania dla regionu
Przebudowa ul. Lwowskiej wraz z rewitalizacją linii kolejowej 108 na terenie Krosna miała być wcześniej finansowana z RPO Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Jednak ze względu na epidemię, środki zostały przesunięte na inne działania.- Dla naszego miasta są to niezwykle ważne zadania. Sytuację przedstawiliśmy Panu Marszałkowi argumentując, że są one strategiczne dla tej części województwa, wzmacniając komunikacyjnie ten obszar. Nasz projekt przebudowy ul. Lwowskiej przeniesiony został do Krajowego Programu Odbudowy. W ślad za tym Polskie Linie Kolejowe zgłosiły również konieczność realizacji projektu rewitalizacja linii kolejowej 108, wraz z dwukilometrowym odcinkiem na terenie miasta Krosna - tłumaczy dr Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna.
Miasto finansuje dokumentację
Jak zaznacza Tomasz Soliński, w przypadku rewitalizacji linii kolejowej nr 108, od kilku lat trwają prace projektowe wykonywane przez miasto Krosno na podstawie porozumienia podpisanego z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy udziale Województwa Podkarpackiego.- Koszt wykonywanej przez nas dokumentacji projektowej to około 5 mln zł. Jeszcze w tym roku chcemy złożyć dokumenty na pozwolenie na budowę. Jesteśmy już po wydaniu decyzji środowiskowej, przeprowadzone zostały też prace geologiczne. Cały czas jesteśmy w stałym kontakcie z Polskimi Liniami Kolejowymi, prace konsultujemy z odpowiednimi instytucjami Rzeszowie. Projekt drogowo-kolejowy jest bardzo złożony i wymaga uzyskania pięciu różnych decyzji administracyjnych. Nie możemy sobie pozwolić, by całkowicie wyłączyć jakiś fragment miasta, gdzie mieszkają ludzie, gdzie prowadzony jest biznes, gdzie funkcjonują instytucje publiczne - dodaje zastępca prezydenta.
Pociągi pod ulicą
Zgodnie z założeniami, DW 991 ma zostać przebudowana na odcinku ponad 600 metrów od przejazdu kolejowego na ul. Lwowskiej w kierunku drogi krajowej nr 28 i w kierunku skrzyżowania z ul. Niepodległości.Przebudowany zostanie też dwukilometrowy odcinek linii kolejowej na długości dwóch kilometrów od wiaduktu nad ulicą Grodzką w kierunku Sanoka. Obecny przejazd na ulicy Lwowskiej ma zostać obniżony o około 8 metrów. Oznacza to, że pociągi będą kursowały pod ulicą, a tory nie będą widoczne.
- Znikną zapory na przejeździe kolejowym, a tym samym tworzące się przez to korki, gdy zapory są opuszczone - tłumaczy Tomasz Soliński.
Także przecięcia torów z ulicą Hallera, czy Piastowską, znajdą się pod powierzchnią drogi, zlikwidowane zostaną przejazdy kolejowe. Przy przebudowie powstaną węzły komunikacyjne, miejsca pod zieleń, czy parkingowe.
- Otoczenie dworca Krosno - Miasto zostanie przebudowane z myślą o zwiększeniu miejsc parkingowych. Peron będzie znajdował się pod ziemią. Podróżny będzie albo zjeżdżał windą albo schodził schodami - opowiada zastępca prezydenta Krosna.
Dwukilometrowy odcinek linii kolejowej zostanie zniwelowany. Dzisiaj pociąg jadąc od strony Sanoka zjeżdża z dużej, ponadnormatywnej górki, a jadąc od Jasła podjeżdża pod górkę. Największa korekta rzędnych niwelety torów nastąpi w okolicy stacji Krosno - Miasto i wynosi około 8 metrów.
Inwestycje w ramach Krajowego Planu odbudowy mają powstać do 2027 r.
Autor: Andrzej Józefczyk
~wiesiek
28-12-2020 22:26 14 36
~Krośnianin
20-11-2020 15:22 17 27
~cynik
26-09-2020 14:20 15 27
Koń by się z tego uśmiał, że w Krośnie tory kolejowe będą przebiegały po ziemią? To tylko są plany, które tradycyjnie spełzną na niczym. Niech się tylko zmienią ludzie przy korycie, a plany pójdą do zamrażarki na kolejne pół wieku. Nadzieja matką głupich.
~bolo
14-09-2020 09:37 16 38
~Uuuuuuu
03-09-2020 22:24 15 30
Dla 2 przejazdówbdziennie taka inwestycja ?!?!?!?!?!
A obwodnicy północnej, niezbędnej i jak wiemy z gotowym dojazdem na ul. Zielonej za 8 mln zł dalej nie ma i wszystko wskazuje na to że nie będzie!!! Pocoto wszystko???
~Trybun Ludowy
03-09-2020 16:00 15 38
~SOMGORSI
03-09-2020 11:32 13 44
~itd.
03-09-2020 10:17 15 45