Kolejny odcinek drogi G w Krośnie w budowie. Co z innymi inwestycjami drogowymi?
12 października, 2021Wiadomości / Krosno
(fot. Tomasz Czech)
Do 15 listopada będzie zamknięta ul. Traugutta od skrzyżowania z ul. Witosa do ul. Słonecznej. Trwają prace przy budowie drogi G.
Miasto Krosno realizuje inwestycje polegającą na budowie kolejnego odcinka drogi G, od ulicy Słonecznej do ul. Witosa. Będzie to droga klasy G przygotowana pod wzmożony ruch pojazdów poruszających się w tym rejonie miasta.
Dr Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna tłumaczy, że wynika to z analiz ruchu, które były prowadzone na etapie projektowania dróg obwodowych. Powstający odcinek ma długość około 400 metrów wraz ze skrzyżowaniem na ulicę Witosa, które zostało zaprojektowane jako rondo dwujezdniowe.
- Odcinek ten realizujemy już docelowo. Przypomnę, że wybudowany dotychczas odcinek pomiędzy ulicą Zręcińską a budowanym nowym odcinkiem jest drogą jednojezdniową dwukierunkową, natomiast infrastruktura podziemna i przestrzeń jest już przygotowana pod kolejną jezdnię. Docelowo mają być to dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku, podobnie jak DK 28 na głównym odcinku - informuje Tomasz Soliński.
Droga na odcinku od ul. Słonecznej do ul. Witosa będzie miała 7 metrów szerokości. Na całej długości będzie wykonany chodnik o szerokości 2 metrów, który zostanie oddzielony od jezdni pasem zieleni. Odcinek tej drogi zostanie również oświetlony. Od strony południowo-wschodniej będzie wybudowana droga dojazdowa z nawierzchni bitumicznej o szerokości 3,5 metra. Od strony zabudowy mieszkaniowej będą wykonane ekrany akustyczne o wysokości 3 metrów i długości około 170 metrów. Tego wymaga bowiem decyzja środowiskowa.
Cała infrastruktura podziemna zostanie przebudowana. Wykonana zostanie między innymi nowa kanalizacja deszczowa, powstaną zbiorniki retencyjne, które zostaną zlokalizowane pod rondem.
Prace przy budowie odcinka od ul. Słonecznej do ul. Witosa trwają od połowy lipca i mają się zakończyć do połowy grudnia br. Wartość całego zadania to ponad 7,3 mln zł (brutto). Dofinansowanie z subwencji Ministra Infrastruktury wyniosło ponad 3,6 mln zł, a z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 3,3 mln zł.
W związku z prowadzonymi pracami, od 5 października do 15 listopada będzie zamknięta ulica Traugutta na odcinku od skrzyżowania z ul. Witosa do ul. Słonecznej zarówno dla pojazdów jak i dla pieszych.
- Ale już od nowego roku mieszkańcy będą mogli korzystać z nowej bezpiecznej infrastruktury, a dla nas będzie to domknięcie tego odcinka drogi G. W perspektywie pozostaje nam wykonanie dokumentacji projektowej i poszukiwanie środków finansowych na realizację kolejnych odcinków. Jeżeli chodzi o strategiczne inwestycje drogowe, to z pewnością jest to odcinek drogi dwujezdniowej łączący ulicę Bieszczadzką z ul. Sikorskiego oraz rozbudowa tej ulicy i budowa nowej drogi łączącej ul. Sikorskiego z terenami inwestycyjnymi i DK19. Z naszych analiz wynika, że projektowana tzw. obwodnica Miejsca Piastowego w wariancie 1 z podwariantem 1a, który bezpośrednio pozwala skomunikować ul. Sikorskiego z węzłem drogi ekspresowej w Iskrzyni, jest rozwiązaniem optymalnym, ponieważ w sposób istotny wyprowadza ruch tranzytowy z DK28 i pozwala na szybki dojazd do miasta Krosna jako miejsca pracy i edukacji dla wielu mieszkańców spoza Krosna. Obecnie każdego dnia do Krosna naszą drogą krajową tylko od strony Miejsca Piastowego, porusza się ponad 22 tysiące pojazdów, z czego znaczącą liczbę stanowią mieszkańcy ościennych gmin i powiatów. Z pewnością analizy ruchu pojazdów, ekonomiczno-finansowe, techniczne, środowiskowe i społeczne, które wykona projektant na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, będą korzystne dla podwariantu 1a wraz z wariantem 1, który poparła większość samorządów przez których tereny przebiega ta droga. Realizacja innych wariantów w mojej opinii spowoduje zakorkowanie DK28 pomiędzy Krosnem i Miejscem Piastowym i znaczące obciążenie dróg lokalnych w ościennych gminach a jest to tym bardziej realne, że w najbliższych latach nie zamierzamy rozbudowywać DK28 w kierunku Miejsca Piastowego m.in. z uwagi na brak instrumentów finansowych - podkreśla Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna.
Dr Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna tłumaczy, że wynika to z analiz ruchu, które były prowadzone na etapie projektowania dróg obwodowych. Powstający odcinek ma długość około 400 metrów wraz ze skrzyżowaniem na ulicę Witosa, które zostało zaprojektowane jako rondo dwujezdniowe.
- Odcinek ten realizujemy już docelowo. Przypomnę, że wybudowany dotychczas odcinek pomiędzy ulicą Zręcińską a budowanym nowym odcinkiem jest drogą jednojezdniową dwukierunkową, natomiast infrastruktura podziemna i przestrzeń jest już przygotowana pod kolejną jezdnię. Docelowo mają być to dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku, podobnie jak DK 28 na głównym odcinku - informuje Tomasz Soliński.
Droga na odcinku od ul. Słonecznej do ul. Witosa będzie miała 7 metrów szerokości. Na całej długości będzie wykonany chodnik o szerokości 2 metrów, który zostanie oddzielony od jezdni pasem zieleni. Odcinek tej drogi zostanie również oświetlony. Od strony południowo-wschodniej będzie wybudowana droga dojazdowa z nawierzchni bitumicznej o szerokości 3,5 metra. Od strony zabudowy mieszkaniowej będą wykonane ekrany akustyczne o wysokości 3 metrów i długości około 170 metrów. Tego wymaga bowiem decyzja środowiskowa.
Cała infrastruktura podziemna zostanie przebudowana. Wykonana zostanie między innymi nowa kanalizacja deszczowa, powstaną zbiorniki retencyjne, które zostaną zlokalizowane pod rondem.
Prace przy budowie odcinka od ul. Słonecznej do ul. Witosa trwają od połowy lipca i mają się zakończyć do połowy grudnia br. Wartość całego zadania to ponad 7,3 mln zł (brutto). Dofinansowanie z subwencji Ministra Infrastruktury wyniosło ponad 3,6 mln zł, a z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 3,3 mln zł.
W związku z prowadzonymi pracami, od 5 października do 15 listopada będzie zamknięta ulica Traugutta na odcinku od skrzyżowania z ul. Witosa do ul. Słonecznej zarówno dla pojazdów jak i dla pieszych.
- Ale już od nowego roku mieszkańcy będą mogli korzystać z nowej bezpiecznej infrastruktury, a dla nas będzie to domknięcie tego odcinka drogi G. W perspektywie pozostaje nam wykonanie dokumentacji projektowej i poszukiwanie środków finansowych na realizację kolejnych odcinków. Jeżeli chodzi o strategiczne inwestycje drogowe, to z pewnością jest to odcinek drogi dwujezdniowej łączący ulicę Bieszczadzką z ul. Sikorskiego oraz rozbudowa tej ulicy i budowa nowej drogi łączącej ul. Sikorskiego z terenami inwestycyjnymi i DK19. Z naszych analiz wynika, że projektowana tzw. obwodnica Miejsca Piastowego w wariancie 1 z podwariantem 1a, który bezpośrednio pozwala skomunikować ul. Sikorskiego z węzłem drogi ekspresowej w Iskrzyni, jest rozwiązaniem optymalnym, ponieważ w sposób istotny wyprowadza ruch tranzytowy z DK28 i pozwala na szybki dojazd do miasta Krosna jako miejsca pracy i edukacji dla wielu mieszkańców spoza Krosna. Obecnie każdego dnia do Krosna naszą drogą krajową tylko od strony Miejsca Piastowego, porusza się ponad 22 tysiące pojazdów, z czego znaczącą liczbę stanowią mieszkańcy ościennych gmin i powiatów. Z pewnością analizy ruchu pojazdów, ekonomiczno-finansowe, techniczne, środowiskowe i społeczne, które wykona projektant na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, będą korzystne dla podwariantu 1a wraz z wariantem 1, który poparła większość samorządów przez których tereny przebiega ta droga. Realizacja innych wariantów w mojej opinii spowoduje zakorkowanie DK28 pomiędzy Krosnem i Miejscem Piastowym i znaczące obciążenie dróg lokalnych w ościennych gminach a jest to tym bardziej realne, że w najbliższych latach nie zamierzamy rozbudowywać DK28 w kierunku Miejsca Piastowego m.in. z uwagi na brak instrumentów finansowych - podkreśla Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna.
Autor: Andrzej Józefczyk
~BL
13-10-2021 09:37 9 34