Niebawem na platformie zakupowej GDDKiA ukaże się ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek (granica państwa).
Odcinek między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.

- Wybór wykonawcy, to kluczowy etap przed rozpoczęciem budowy. Od początku roku, uwzględniając postępowanie dotyczące S19 Dukla - Barwinek, ogłosiliśmy postępowania przetargowe na realizację 24 odcinków o łącznej długości ponad 286 km - powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.

Zakres prac


Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 18,2 km o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi). W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19.

- Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu. Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt (cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni - tłumaczy Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie.

Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.

Charakterystyka terenu


Odcinek drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).

- Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Zrealizowano ich ok. 1640, o łącznym metrażu 23 400 metrów bieżących i głębokości od 3 do 46 m. Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o łącznym metrażu 4 500 metrów bieżących i głębokości od 1 do 22 m - wyjaśnia Joanna Rarus.

Via Carpatia


Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 67,5 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Łowisko, Sokołów Małopolski - Rzeszów Południe),
- 47,1 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem i Łowisko - Sokołów Małopolski Północ oraz w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
- 53,9 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Babica - Jawornik i Dukla - Barwinek, na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia).

~Adam

08-01-2022 16:58 16 13

A wiesz że ci "plafusi" przez cztery lata wybudowali więcej dróg niż "pisiory" przez sześć ?
Odpowiedz

~***** ***

20-12-2021 09:51 18 25

aktualny rząd nieudaczników, mimo, że dostaje miliardy z Unii Europejskiej to zajmuje się Lotniskiem w Baranowie, czy kopaniem Mierzei Wiślanej, że o Mejzie nie wspomnę. budowa dróg idzie jak krew z nosa
Odpowiedz

~Turysta

16-12-2021 09:56 13 37

Niech to robią raz dwa bo jak za 3 lata "platfusi" dojdą do władzy to znowu będzie; "pinindzy nima i nie będzie"
A pojechał bym do Talina,Rygi czy Wilna lub na Warmię czy Podlasie w jakimś tam bezpiecznym komforcie ze średnią prędkością 100km/h
Odpowiedz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.