Wykorzystanie książek w rozwijaniu kreatywności dzieci - warsztaty dla bibliotekarzy
20 września, 2022Kultura i rozrywka / Krosno
(fot. KBW)
Przyjechała do Krosna z wiklinowym koszem pełnym książek, "gwiezdnymi" okularami Bajki Gadajki, pozytywną energią i mnóstwem sposobów na rozwijanie kreatywności dzieci podczas zajęć bibliotecznych… Kto? Małgorzata Swędrowska, która 19 września 2022 r. prowadziła dla bibliotekarzy z Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej, bibliotek publicznych powiatu krośnieńskiego i krośnieńskich bibliotek szkolnych warsztaty pn. "Kreatywnie i literacko - jak rozwijać kreatywność dzieci wykorzystując książkę".
Małgorzata Swędrowska - pedagożka, edukatorka, autorka książek dla dzieci i dla dorosłych, twórczyni koncepcji czytania wrażeniowego, opowiadała właśnie o nim, ale nie tylko. Przede wszystkim postawiła pytanie: co rozumiemy pod pojęciem czytania? Czy to tylko składanie liter w słowa a słów w zdania? A może czytanie to zrozumienie, że książki mówią i usłyszenie tych opowieści? A może czytanie to też rozmowa z książką czy opowiadanie o sobie za pomocą książki? A może czytanie to przede wszystkim sposób na poznawanie siebie i świata?
Aby uatrakcyjnić czytanie dla maluchów, którzy jeszcze w ogóle nie znają liter, przedszkolaków mozolnie sklejających litery w pierwsze słowa czy uczniów klas 1-3, dopiero nabierających biegłości w procesie czytania, Małgorzata Swędrowska polecała wprowadzanie rekwizytów oraz elementów ruchu, śpiewu i zabawy do zajęć bibliotecznych. Podkreślała, że również aranżacja przestrzeni, w której odbywają się zajęcia ma niebagatelne znaczenie dla zbudowania odpowiedniego nastroju, sprzyjającego rozwijaniu wyobraźni dziecka. Na przykładach pokazywała, jak angażować dzieci w czytanie, np. poprzez prośbę o powtarzanie pierwszych bądź ostatnich słów w wersach wierszy, naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta, które występują w czytanych historiach, odpowiadanie na pytania związane z treścią książki i z ilustracjami w niej występującymi zadawane przez prowadzącego zajęcia. To sprawia, że dzieci mają wrażenie uczestniczenia na równi z osobą dorosłą w procesie czytania a nie bycia tylko biernymi słuchaczami.
Wiersze Agnieszki Frączek z książki Małgorzaty Swędrowskiej "Elementarz w podskokach", "Rycerz Roch i jego groch" M. Strzałkowskiej, picturebooki (np. "Wspólny stół", Czarny kot, biała kotka", "Pikotek chce być odkryty", "Czekolada", "Nie trzeba słów"), książki bez tytułu, książki w których bohaterowie to figury geometryczne… Prowadząca szkolenie przekonywała, że wszystkie one - odpowiednio "podane" dziecku w różnym wieku (a czasem również nastolatkowi i dorosłemu!) mogą pomóc odbiorcy w oswajaniu emocji, uczą reagować na czyjeś zachowanie, pomagają poznać siebie i… życie. Uczestniczące w warsztatach bibliotekarki jednogłośnie przyznały rację Małgorzacie Swędrowskiej, bo same nie tylko poznały na szkoleniu wiele sposobów na zaplanowanie atrakcyjnych zajęć bibliotecznych ale i przekonały się, że książki prezentowane przez Małgorzatę Swędrowską "przemówiły" również do nich!
Szkolenie zostało zrealizowane w ramach projektu "Biblioteka - miejsce spotkań twórczych!", w konkursie BLISKO (2022-2023).
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025.
Aby uatrakcyjnić czytanie dla maluchów, którzy jeszcze w ogóle nie znają liter, przedszkolaków mozolnie sklejających litery w pierwsze słowa czy uczniów klas 1-3, dopiero nabierających biegłości w procesie czytania, Małgorzata Swędrowska polecała wprowadzanie rekwizytów oraz elementów ruchu, śpiewu i zabawy do zajęć bibliotecznych. Podkreślała, że również aranżacja przestrzeni, w której odbywają się zajęcia ma niebagatelne znaczenie dla zbudowania odpowiedniego nastroju, sprzyjającego rozwijaniu wyobraźni dziecka. Na przykładach pokazywała, jak angażować dzieci w czytanie, np. poprzez prośbę o powtarzanie pierwszych bądź ostatnich słów w wersach wierszy, naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta, które występują w czytanych historiach, odpowiadanie na pytania związane z treścią książki i z ilustracjami w niej występującymi zadawane przez prowadzącego zajęcia. To sprawia, że dzieci mają wrażenie uczestniczenia na równi z osobą dorosłą w procesie czytania a nie bycia tylko biernymi słuchaczami.
Wiersze Agnieszki Frączek z książki Małgorzaty Swędrowskiej "Elementarz w podskokach", "Rycerz Roch i jego groch" M. Strzałkowskiej, picturebooki (np. "Wspólny stół", Czarny kot, biała kotka", "Pikotek chce być odkryty", "Czekolada", "Nie trzeba słów"), książki bez tytułu, książki w których bohaterowie to figury geometryczne… Prowadząca szkolenie przekonywała, że wszystkie one - odpowiednio "podane" dziecku w różnym wieku (a czasem również nastolatkowi i dorosłemu!) mogą pomóc odbiorcy w oswajaniu emocji, uczą reagować na czyjeś zachowanie, pomagają poznać siebie i… życie. Uczestniczące w warsztatach bibliotekarki jednogłośnie przyznały rację Małgorzacie Swędrowskiej, bo same nie tylko poznały na szkoleniu wiele sposobów na zaplanowanie atrakcyjnych zajęć bibliotecznych ale i przekonały się, że książki prezentowane przez Małgorzatę Swędrowską "przemówiły" również do nich!
Szkolenie zostało zrealizowane w ramach projektu "Biblioteka - miejsce spotkań twórczych!", w konkursie BLISKO (2022-2023).
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025.
Źródło: KBW, Tagi: Krośnieńska Biblioteka Publiczna
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!