Zmiany dla kierowców. Obowiązują od 1 listopada
06 listopada, 2022Wiadomości / Krosno
Koniec roku przyniósł sporo zmian dla kierowców. W życie weszły nowe przepisy dotyczące obowiązkowych badań technicznych pojazdów.
Obowiązkowe badanie techniczne samochodu to coś, co każdego roku wykonywać musi większość kierowców. W przypadku nowych samochodów pierwsze badanie wykonuje się przed upływem 3 lat od rejestracji, kolejne przed upływem kolejnych 2 lat. Po upływie 5 lat samochód musi przechodzić przegląd techniczny co roku.
Zmiany od 1 listopada
Z dniem 1 listopada weszła w życia nowelizacja rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów.
Z początkiem listopada diagnosta musi sprawdzić obecność system eCall służącego do szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Diagnosta sprawdzi, czy system jest zamontowany w samochodzie, ale tylko w tym, które uzyskało homologację po 31 marca 2018 roku.
Zmieniła się również klasyfikacja usterek stosowanych podczas oględzin pojazdów. Od 1 listopada wprowadzony został podział na usterki drobne, poważne i niebezpieczne. Jeżeli diagnosta wykryje usterkę poważną samochód nie przejdzie badania technicznego. W przypadku usterki niebezpiecznej dodatkowo diagnosta zatrzyma dowód rejestracyjny.
W nowelizacji znalazł się zapis o braku zgodności wymiaru tablicy rejestracyjnej z wymiarem miejsca konstrukcyjnego przeznaczonego do jej montażu. Oznacza to, że w samochodach ze standardowym miejscem na tablicę rejestracyjną nie możemy zamontować małych tablic rejestracyjnych przeznaczonych do samochodów importowanych z Japonii czy USA.
Diagnosta ma obowiązek sprawdzenia stanu amortyzatorów. Jeżeli amortyzator będzie uszkodzony i wykazywał duże wycieki lub niewłaściwe działał pojazd nie przejdzie badania technicznego. Do tej pory badanie amortyzatorów było obowiązkowe tylko w przypadku samochodów powypadkowych.
Podczas badania technicznego posiadacze samochodów z silnikami benzynowymi mogą spodziewać się kontroli układu ograniczającego emisję spalin za pomocą odczytu OBD. Jeżeli system OBD wykaże kody usterek związane z emisją spalin, pojazd nie przejdzie badania technicznego. Takie badanie przechodziły do tej pory tylko samochody z silnikami diesla.
Nowelizacja doprecyzowała liczbę uszkodzonych diod LED w reflektorach. Jeżeli w pojedynczym reflektorze LED nie będzie działało więcej niż 1/3 diod zostanie to zakwalifikowane jako poważna usterka.
Ile kosztuje badanie techniczne samochodu osobowego?
Koszt badania technicznego jest niezmienny od wielu lat i dla samochodów osobowych o masie całkowite do 3,5 tony wynosi 99 zł. W przypadku samochodów z instalacją gazową wynosi 162 zł.
Wysoka kara
Od 1 września 2022 roku za brak ważnego badania technicznego nasz portfel może uszczuplić się nawet o 3000 zł. Dotyczy to sytuacji, jeżeli spóźnimy się z badaniem technicznym o ponad 30 dni. Ostateczna wysokość mandatu zależy od policjanta, który może nas pouczyć lub nałożyć grzywnę.
Ułatwienia dla właścicieli samochodów
Przypominamy. Od 4 września nie są wydawane karty pojazdu i nalepki kontrolne na szyby. Dotychczas wydane karty pojazdu utraciły ważność i przy sprzedaży samochodu nie musimy je przekazywać nowemu nabywcy. Naklejkę z szyby można odkleić, ale nie trzeba tego robić.
Zmiany od 1 listopada
Z dniem 1 listopada weszła w życia nowelizacja rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów.
Z początkiem listopada diagnosta musi sprawdzić obecność system eCall służącego do szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Diagnosta sprawdzi, czy system jest zamontowany w samochodzie, ale tylko w tym, które uzyskało homologację po 31 marca 2018 roku.
Zmieniła się również klasyfikacja usterek stosowanych podczas oględzin pojazdów. Od 1 listopada wprowadzony został podział na usterki drobne, poważne i niebezpieczne. Jeżeli diagnosta wykryje usterkę poważną samochód nie przejdzie badania technicznego. W przypadku usterki niebezpiecznej dodatkowo diagnosta zatrzyma dowód rejestracyjny.
W nowelizacji znalazł się zapis o braku zgodności wymiaru tablicy rejestracyjnej z wymiarem miejsca konstrukcyjnego przeznaczonego do jej montażu. Oznacza to, że w samochodach ze standardowym miejscem na tablicę rejestracyjną nie możemy zamontować małych tablic rejestracyjnych przeznaczonych do samochodów importowanych z Japonii czy USA.
Diagnosta ma obowiązek sprawdzenia stanu amortyzatorów. Jeżeli amortyzator będzie uszkodzony i wykazywał duże wycieki lub niewłaściwe działał pojazd nie przejdzie badania technicznego. Do tej pory badanie amortyzatorów było obowiązkowe tylko w przypadku samochodów powypadkowych.
Podczas badania technicznego posiadacze samochodów z silnikami benzynowymi mogą spodziewać się kontroli układu ograniczającego emisję spalin za pomocą odczytu OBD. Jeżeli system OBD wykaże kody usterek związane z emisją spalin, pojazd nie przejdzie badania technicznego. Takie badanie przechodziły do tej pory tylko samochody z silnikami diesla.
Nowelizacja doprecyzowała liczbę uszkodzonych diod LED w reflektorach. Jeżeli w pojedynczym reflektorze LED nie będzie działało więcej niż 1/3 diod zostanie to zakwalifikowane jako poważna usterka.
Ile kosztuje badanie techniczne samochodu osobowego?
Koszt badania technicznego jest niezmienny od wielu lat i dla samochodów osobowych o masie całkowite do 3,5 tony wynosi 99 zł. W przypadku samochodów z instalacją gazową wynosi 162 zł.
Wysoka kara
Od 1 września 2022 roku za brak ważnego badania technicznego nasz portfel może uszczuplić się nawet o 3000 zł. Dotyczy to sytuacji, jeżeli spóźnimy się z badaniem technicznym o ponad 30 dni. Ostateczna wysokość mandatu zależy od policjanta, który może nas pouczyć lub nałożyć grzywnę.
Ułatwienia dla właścicieli samochodów
Przypominamy. Od 4 września nie są wydawane karty pojazdu i nalepki kontrolne na szyby. Dotychczas wydane karty pojazdu utraciły ważność i przy sprzedaży samochodu nie musimy je przekazywać nowemu nabywcy. Naklejkę z szyby można odkleić, ale nie trzeba tego robić.
A cena za przegląd ta sama?