Rusza budowa S19 między węzłami Krosno i Miejsce Piastowe
21 kwietnia, 2023Wiadomości / Korczyna / Miejsce Piastowe / Krościenko Wyżne
Dzisiaj (21 kwietnia) oficjalnie rozpoczęto budowę ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między węzłami Krosno (wcześniej Iskrzynia) i Miejsce Piastowe.
Inauguracja budowy drogi ekspresowej S19 Krosno (wcześniej Iskrzynia) - Miejsce Piastowe odbyła się dzisiaj w Krościenku Wyżnym, przy drodze krajowej nr 19. W symbolicznym wbiciu łopaty udział wzięli m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister infrastruktury Rafał Weber; poseł Adam Śnieżek; wojewoda podkarpacki Ewa Leniart; Piotr Rycerski - dyrektor gabinetu politycznego wicepremiera Jacka Sasina; prezydent Krosna Piotr Przytocki wraz zastępcą Tomaszem Solińskim; starosta krośnieński Jan Pelczar wraz z radnym powiatowym Grzegorzem Nieradką; wójt gminy Miejsce Piastowe Dorota Chilik, wójt gminy Krościenko Wyżne Mateusz Liput oraz Rafał Kański, dyrektor generalny Aldesa Construcciones, wykonawcy inwestycji.
- Dzisiaj po raz kolejny mogę powtórzyć słowa: Prawo i Sprawiedliwość dotrzymuje słowa, rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. Obiecaliśmy Polakom, mieszkańcom Podkarpacia, że Via Carpatia zostanie wybudowana i to się dzieje. Tutaj realizujemy w bardzo trudnych warunkach Via Carpatię do granicy ze Słowacją. Ta droga jest niezwykle ważna dla regionu, jest silnikiem rozwoju gospodarczego, ma bardzo ważne znaczenie społeczne. Jeszcze przed kilku laty sceptycy z opozycji mówili, że ta droga jest nikomu niepotrzebna. Myślę, że teraz zmienili zdanie i tak jak my oraz wszyscy rozsądni ludzie widzą potrzebę jej realizacji - powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Starosta krośnieński Jan Pelczar przypomniał, że czekaliśmy lata na przyjazd pierwszych koparek na tę inwestycję.
- Kilka lat temu, kiedy poprzednicy rządzili w naszym kraju i zapadały decyzje o zabezpieczeniu w budżecie środków na rozpoczęcie budowy drogi ekspresowej biegnącej przez nasz powiat w kierunku przejścia w Barwinku, to posłowie z Podkarpacia głosowali przeciw, bo nie trzeba tej drogi. Jest teraz rząd Prawa i Sprawiedliwości, który zabezpieczył środki i realizuje zadania na Podkarpaciu, które obiecał. To jest szczęście dla Podkarpacia i jego mieszkańców - stwierdził starosta Jan Pelczar.
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno do węzła Miejsce Piastowe realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca, konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, opracował już dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a teraz rozpoczyna prace budowlane.
Po zakończeniu budowy, do zadań wykonawcy należeć będzie opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wartość kontraktu to 365 074 863,34 zł. Zakończenie prac zaplanowano w III kwartał 2025 roku.
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Pierwszy z nich połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
- Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jeden przepust pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże - Krościenko. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne - tłumaczy Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi, wybudowany zostanie Obwód Drogowy zlokalizowany w Miejscu Piastowym.
Ponad 10-kilometrowy odcinek S19 przebiega przez tereny płaskie, wykorzystywane w dużej mierze rolniczo. Na południowej części odcinka występują tereny bardziej zróżnicowane morfologicznie, gdzie trasa przecina liczne kotliny i doliny rzeczne. Pod względem geologicznym, obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową związaną z występowaniem utworów fliszu karpackiego (naprzemianlegle ułożone warstwy skał osadowych).
Największym wyzwaniem dla wykonawcy są warunki gruntowo - wodne. Wysoki stan wód opadowych (zastoiska wodne, namoknięty teren) będzie znacznym utrudnieniem przy wejściu w teren i prowadzeniu robót ziemnych, szczególnie w rejonie wykopów.
- W bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji występuje teren predysponowany osuwiskowo, na którym może dochodzić do zjawisk i procesów geodynamicznych. W związku z tym, na etapie prac przygotowawczych, wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. W ramach tych prac wykonano 1262 otwory badawcze o łącznym metrażu wierceń wynoszącym 9,5 km oraz 467 sondowań sprawdzających o łącznym metrażu wynoszącym 1,4 km - wyjaśnia Joanna Rarus.
Na budowie zostało przeprowadzone już rozpoznanie saperskie terenu, niezbędne inwentaryzacje i obserwacje przyrodnicze oraz wyniesienie pasa drogowego w terenie. Trwają ratownicze archeologiczne badania wykopaliskowe na ostatnim stanowisku w Miejscu Piastowym. Prace na pozostałych dwóch stanowiskach, które wskazał Podkarpacki Wojewódzki Konserwator Zabytków, zostały zakończone. Wykonawca robót oraz Lasy Państwowe zakończyli wycinkę terenów zadrzewionych i zakrzaczonych. Obecnie trwa oczyszczanie terenu z korzeni, karpin oraz gałęzi a także wywożenie pozyskanego drewna. Wykonawca przygotowuje plac budowy wraz z zapleczem. Realizowane są drogi technologiczne wzdłuż trasy, a także pierwsze roboty ziemne, czyli odhumusowanie terenu. Rozpoczęły się również roboty rozbiórkowe budynków mieszkalnych kolidujących z budowaną trasą.
W ramach prowadzonych robót zaplanowano wykonanie ok. 833 tys. m3 nasypów i prawie 720 tys. m3 wykopów, a także wbudowanie ok. 2380 ton stali oraz 17 800 m3 betonu. Planowane jest również ułożenie 185 tys. t masy bitumicznej. Wybudowanych zostanie 1,86 km dróg poprzecznych i ponad 20 km jezdni dodatkowych. Dodatkowo, w celu skomunikowania placu budowy, powstanie 19 km dróg technologicznych.
Dzięki budowie drogi ekspresowej S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19. Obecnie duży ruch pojazdów powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. Wpłynie na poprawę ruchu zarówno lokalnego, jak i tranzytowego.
Dotrzymujemy słowa
Starosta krośnieński Jan Pelczar przypomniał, że czekaliśmy lata na przyjazd pierwszych koparek na tę inwestycję.
Jest ZRID, można budować
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno do węzła Miejsce Piastowe realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca, konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, opracował już dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a teraz rozpoczyna prace budowlane.
Po zakończeniu budowy, do zadań wykonawcy należeć będzie opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wartość kontraktu to 365 074 863,34 zł. Zakończenie prac zaplanowano w III kwartał 2025 roku.
Zakres prac
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Pierwszy z nich połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi, wybudowany zostanie Obwód Drogowy zlokalizowany w Miejscu Piastowym.
Wyzwanie na budowie
Ponad 10-kilometrowy odcinek S19 przebiega przez tereny płaskie, wykorzystywane w dużej mierze rolniczo. Na południowej części odcinka występują tereny bardziej zróżnicowane morfologicznie, gdzie trasa przecina liczne kotliny i doliny rzeczne. Pod względem geologicznym, obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową związaną z występowaniem utworów fliszu karpackiego (naprzemianlegle ułożone warstwy skał osadowych).
Największym wyzwaniem dla wykonawcy są warunki gruntowo - wodne. Wysoki stan wód opadowych (zastoiska wodne, namoknięty teren) będzie znacznym utrudnieniem przy wejściu w teren i prowadzeniu robót ziemnych, szczególnie w rejonie wykopów.
Realizowane i planowane roboty
Na budowie zostało przeprowadzone już rozpoznanie saperskie terenu, niezbędne inwentaryzacje i obserwacje przyrodnicze oraz wyniesienie pasa drogowego w terenie. Trwają ratownicze archeologiczne badania wykopaliskowe na ostatnim stanowisku w Miejscu Piastowym. Prace na pozostałych dwóch stanowiskach, które wskazał Podkarpacki Wojewódzki Konserwator Zabytków, zostały zakończone. Wykonawca robót oraz Lasy Państwowe zakończyli wycinkę terenów zadrzewionych i zakrzaczonych. Obecnie trwa oczyszczanie terenu z korzeni, karpin oraz gałęzi a także wywożenie pozyskanego drewna. Wykonawca przygotowuje plac budowy wraz z zapleczem. Realizowane są drogi technologiczne wzdłuż trasy, a także pierwsze roboty ziemne, czyli odhumusowanie terenu. Rozpoczęły się również roboty rozbiórkowe budynków mieszkalnych kolidujących z budowaną trasą.
Budowa S19 w liczbach
W ramach prowadzonych robót zaplanowano wykonanie ok. 833 tys. m3 nasypów i prawie 720 tys. m3 wykopów, a także wbudowanie ok. 2380 ton stali oraz 17 800 m3 betonu. Planowane jest również ułożenie 185 tys. t masy bitumicznej. Wybudowanych zostanie 1,86 km dróg poprzecznych i ponad 20 km jezdni dodatkowych. Dodatkowo, w celu skomunikowania placu budowy, powstanie 19 km dróg technologicznych.
Komfort i bezpieczeństwo
Dzięki budowie drogi ekspresowej S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19. Obecnie duży ruch pojazdów powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. Wpłynie na poprawę ruchu zarówno lokalnego, jak i tranzytowego.
Źródło: GDDKiA Rzeszów, Autor: /AJ/
~aron
26-04-2023 12:46 5 2
~Maurycy
26-04-2023 09:28 6 1
~łabądek
25-04-2023 17:34 6 8
~wywłaszczony
25-04-2023 16:49 7 7
~Ja
25-04-2023 09:44 8 5
~beka
24-04-2023 13:25 6 2
~wywłaszczony
23-04-2023 17:38 16 11
~Marek
23-04-2023 10:57 9 22
~wywłaszczony
22-04-2023 21:45 13 14
~Rymanów Zdrój
22-04-2023 21:15 3 17
~PYTAM
22-04-2023 19:54 8 16
~Darek
22-04-2023 18:10 5 20
~gallus
22-04-2023 09:35 27 9
~dziadek
21-04-2023 22:59 15 6
~PA
21-04-2023 21:12 6 17
~Gość
21-04-2023 21:06 7 27
~krótko_i_na_temat
21-04-2023 19:53 15 32
~Kiszon
21-04-2023 18:50 9 29