Estakady, wiadukty, mosty. Ruszyła budowa S19 Miejsce Piastowe - Dukla
10 października, 2023Wiadomości / Dukla
W Równem (gm. Dukla) zainaugurowano dzisiaj budowę drogi ekspresowej S19 między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla o długości 10,1 km. Kiedy odcinek będzie gotowy?
Odcinek S19 Miejsce Piastowe - Dukla realizowany jest w systemie Projektuj i buduj, a wykonawcą jest firma Strabag. Dzisiaj (10 października) w miejscowości Równe odbyła się o inauguracja budowy tego 10-kilometrowego odcinka.
Uczestniczący w niej wiceminister infrastruktury Rafał Weber przypomniał, że to politycy Prawa i Sprawiedliwości mówili i prowadzili konkretne i wymierne działania, aby trasa Via Carpatia była polską rzeczywistością transportową. Podziękował za wsparcie tej inwestycji i całej infrastruktury drogowej na Podkarpaciu posłom Prawa i Sprawiedliwości, władzom samorządowym wojewódzkim, powiatowym i gminnym, administracji rządowej.
- Via Carpatia tutaj na południu to szczególnie duże wyzwanie inżynieryjne, duże wyzwanie projektowe. Jestem przekonany, że zespół z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie oraz wykonawca poradzą sobie z tymi wyzwaniami, z tym skomplikowanym projektem i zgodnie z umownym terminem będziemy mogli się cieszyć z oddania do użytkowania zarówno tego, jak i innych odcinków Via Carpatia - powiedział Rafał Weber.
Dodał również, że Via Carpatia jest projektem strategicznym, gdyż otworzy komunikacyjnie województwo podkarpackie oraz lubelskie i podlaskie. Będzie nową szansą transportową, gospodarczą, turystyczną dla tej części Polski.
Poseł Piotr Uruski stwierdził, że coś, co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwe, staje się na naszych oczach faktem.
- Via Carpatia to wspaniała inwestycja, która łączy Podkarpacie nie tylko z województwami całej ściany wschodniej, ale i z południową Europą. dzięki temu Podkarpacie otwiera się na Europę i na świat - podkreślił poseł Piotr Uruski.
Samorząd województwa podkarpackiego reprezentował przewodniczący Sejmiku Województwa Podkarpackiego Jerzy Borcz. Powiedział, że budowa S19 jest najważniejszą inwestycją w województwie podkarpackim.
- Jest to inwestycja o kluczowym znaczeniu strategicznym na lata, z której będzie korzystać wiele następnych pokoleń - zaznaczył Jerzy Borcz.
W dzisiejszej uroczystości wzięli udział również między innymi posłowie Piotr Babinetz i Adam Śnieżek, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, starosta krośnieński Jan Pelczar, burmistrz Dukli Andrzej Bytnar i wójt gminy Miejsce Piastowe Dorota Chilik.
Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie poinformowała, że w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzona niezbędna inwentaryzacja, wytyczenie trasy oraz punktów wysokościowych. Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz środowiskowe.
- Kolejnym etapem będą prace związane z wycinką terenów zadrzewionych i zakrzaczonych, usuwaniem korzeni, karpin oraz wykonaniem prac archeologicznych - poinformowała Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie.
Pierwszy etap robót ziemnych będzie obejmował odhumusowanie terenu, wykonanie wykopów oraz nasypów. Wykonawca przystąpi do budowy dróg technologicznych oraz objazdów tymczasowych, a także wykonania wykopów oraz wzmocnień podłoża na obiektach mostowych. Równocześnie kontynuowane będą dostawy materiałów na zaplecze. Dodatkowo, wykonawca będzie realizował prace związane z wyburzeniami budynków, budową wodociągu do Miejsca Obsługi Podróżnych oraz usuwaniem kolizji z sieciami gazowymi, elektroenergetycznymi, teletechnicznymi oraz wodociągowo-kanalizacyjnymi.
Nowy odcinek S19 będzie miał długość 10,1 km z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową Zręcin - Wietrzno - Zboiska.
Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 Gorlice - Nowy Żmigród - Dukla.
Na tym odcinku powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych.
Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe - Dukla przebiega przez teren o złożonej budowie geologicznej.
- W związku z tym już na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonaliśmy w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny - powiedziała Joanna Rarus.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo, na których prowadzony jest monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Ponadto ten odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka-Równe I, o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej metodą otworową (i potencjalnie za pomocą tzw. kopanek).
Zakończenie prac zaplanowano w 2025 roku. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł. Zadanie realizowane jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:
- 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),
- 72,9 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica, Babica - Jawornik, Krosno - Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe - Dukla oraz na etapie opracowywania dokumentacji do ZRID: Domaradz - Krosno, Dukla - Barwinek i na etapie uzyskiwania ZRID dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka),
- 11,6 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz).
Uczestniczący w niej wiceminister infrastruktury Rafał Weber przypomniał, że to politycy Prawa i Sprawiedliwości mówili i prowadzili konkretne i wymierne działania, aby trasa Via Carpatia była polską rzeczywistością transportową. Podziękował za wsparcie tej inwestycji i całej infrastruktury drogowej na Podkarpaciu posłom Prawa i Sprawiedliwości, władzom samorządowym wojewódzkim, powiatowym i gminnym, administracji rządowej.
Dodał również, że Via Carpatia jest projektem strategicznym, gdyż otworzy komunikacyjnie województwo podkarpackie oraz lubelskie i podlaskie. Będzie nową szansą transportową, gospodarczą, turystyczną dla tej części Polski.
Poseł Piotr Uruski stwierdził, że coś, co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwe, staje się na naszych oczach faktem.
Samorząd województwa podkarpackiego reprezentował przewodniczący Sejmiku Województwa Podkarpackiego Jerzy Borcz. Powiedział, że budowa S19 jest najważniejszą inwestycją w województwie podkarpackim.
W dzisiejszej uroczystości wzięli udział również między innymi posłowie Piotr Babinetz i Adam Śnieżek, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, starosta krośnieński Jan Pelczar, burmistrz Dukli Andrzej Bytnar i wójt gminy Miejsce Piastowe Dorota Chilik.
Pierwsze prace
Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie poinformowała, że w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzona niezbędna inwentaryzacja, wytyczenie trasy oraz punktów wysokościowych. Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz środowiskowe.
Pierwszy etap robót ziemnych będzie obejmował odhumusowanie terenu, wykonanie wykopów oraz nasypów. Wykonawca przystąpi do budowy dróg technologicznych oraz objazdów tymczasowych, a także wykonania wykopów oraz wzmocnień podłoża na obiektach mostowych. Równocześnie kontynuowane będą dostawy materiałów na zaplecze. Dodatkowo, wykonawca będzie realizował prace związane z wyburzeniami budynków, budową wodociągu do Miejsca Obsługi Podróżnych oraz usuwaniem kolizji z sieciami gazowymi, elektroenergetycznymi, teletechnicznymi oraz wodociągowo-kanalizacyjnymi.
Estakady, wiadukty, mosty...
Nowy odcinek S19 będzie miał długość 10,1 km z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową Zręcin - Wietrzno - Zboiska.
Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 Gorlice - Nowy Żmigród - Dukla.
Na tym odcinku powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych.
Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Trudny teren
Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe - Dukla przebiega przez teren o złożonej budowie geologicznej.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo, na których prowadzony jest monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Ponadto ten odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka-Równe I, o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej metodą otworową (i potencjalnie za pomocą tzw. kopanek).
Kiedy finał?
Zakończenie prac zaplanowano w 2025 roku. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł. Zadanie realizowane jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Via Carpatia
Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:
- 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),
- 72,9 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica, Babica - Jawornik, Krosno - Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe - Dukla oraz na etapie opracowywania dokumentacji do ZRID: Domaradz - Krosno, Dukla - Barwinek i na etapie uzyskiwania ZRID dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka),
- 11,6 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz).
Autor: /AJ/
Komentarze
o Dukli po tych inwestycjach bublach : ten rosypujacy sie kamien, te zalane zamkniete piwnice niby szalety, ta nieszczesna kostka na rynku na ktorej mozna stracic rownowage to pewno nie bedzie zainteresowania Dukla?
OdpowiedzGdyby nie PiSiory to ta droga powstałaby w 2099 roku. Oczywiście przeciwnicy PiSiorów wszędzie widzą zło. Oj w tyłkach się ludziom przewraca. Kto w rodzinie pracuje do pracy jeździ samochodem, w marketach wózki przewracają się kupowanego towaru. Dzieciaki najedzone z komórkami w rękach w markowych ciuchach. Oj naprawdę w doopach się wielu przewraca. Amen!
OdpowiedzTeraz przed wyborami dostali takiego przyśpieszenia, że w takim tempie skończą całą drogę do Mikołaja. Ale po wyborach zazwyczaj wszystko wraca do normy. PiSowcy robią sobie dodatkową kampanię, jest tak nachalna, że aż niesmaczna. Wszyscy krzyczą z banerów jak to oni walczą o Podkarpacie, a tak naprawdę to chodzi załapać się jak najbliżej koryta.
Odpowiedz
Wziął bym "go" za uszy [złodzeja tuska] i pokazał drogę od Dukli do Rzeszowa. Gdzie na wniosek europosłów PO Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego zamknęła petycję Via Carpathia z unijnych funduszy w 2014r, a jeden z europosłów Jarosław Wałęsa z PO stwierdził, że nic nie można w tej sprawie zrobić i zaapelował o zamknięcie petycji raz na zawsze !! Takie były realia rządzenia przez Platformę przez 8 lat! Nigdy więcej platformy