O 15 procent wzrosną ceny biletów MKS Krosno. Na podwyżkę zgodzili się krośnieńscy radni podczas ostatniej w 2024 roku sesji Rady Miasta Krosna.
W przedostatni dzień 2024 roku Rada Miasta Krosna zajęła się projektem uchwały dotyczącym zmian cen biletów MKS Krosno. Projekt zakładał 15 procentową podwyżkę cen biletów jednorazowych oraz miesięcznych obowiązujących w strefie miejskiej oraz strefach podmiejskich oraz podwyżkę opłat specjalnych za przejazd bez ważnego biletu, za przejazd na podstawie biletu ulgowego bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do ulgi bądź zatrzymanie lub zmianę trasy autobusu bez uzasadnionej przyczyny.
W uzasadnieniu do projektu uchwały czytamy, że ostania podwyżka cen biletów była wprowadzona w grudniu 2022 roku.

- Od tego czasu płaca minimalna wzrosła czterokrotnie. Dla większości autobusów zakończył się okres gwarancji i koszty ich napraw zaczną obciążać spółkę, a ceny części zamiennych znacząco wzrosły. Ponadto przewiduje się wzrost opłat za przeglądy techniczne pojazdów samochodowych - napisano w uzasadnieniu.

Przy opracowywaniu podwyżki cen biletów został wzięty pod uwagę średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2023 roku 11,4 procent i wskaźnik za dwa kwartały 2024 roku wynoszący 3,3 procent.

- Zakładając, że liczba pasażerów nie ulegnie zmianie, przyjęcie uchwały skutkować będzie zwiększeniem wpływów ze sprzedaży biletów o około 568 000 zł - czytamy w uzasadnieniu.

Przykładowo bilet zwykły po mieście będzie kosztował 4,60 zł (ulgowy - 2,30 zł), bilet miesięczny na wszystkie linie - 118 zł (ulgowy - 59 zł), bilet miesięczny na wszystkie linie na okaziciela - 140 zł, bilet dzienny - 11 zł, bilet 90-minutowy - 6,40 zł (ulgowy - 3,20 zł), bilet weekendowy na wszystkie linie - 15 zł, karnet 10-przejazdowy - 41 zł (ulgowy - 20,50 zł), bilet jednorazowy elektroniczny (elektroniczna portmonetka) - 4 zł (ulgowy - 2 zł).
Zmienione zostały także ceny biletów jednorazowych oraz miesięcznych w strefach podmiejskich.
Ponadto opłata specjalna za przejazd bez ważnego biletu wyniesie 230 zł, opłata dodatkowa za przejazd na podstawie biletu o zaniżonej wartości bądź przejazd na podstawie biletu ulgowego nie posiadając wymaganego dokumentu uprawniającego do ulgi i za przejazd na podstawie biletu ulgowego bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do ulgi - 184 zł, opłata dodatkowa za spowodowanie zatrzymania lub zmianę trasy środka transportu bez uzasadnionej przyczyny - 690 zł. W przypadku natychmiastowego uiszczenia opłaty dodatkowej lub w ciągu 7 dni od daty wystawienia dokumentu zobowiązującego do uiszczenia tej opłaty zostanie ona obniżona o 30 procent.
Dodatkowo prezydent Piotr Przytocki wniósł przed sesją autopoprawkę,dzięki której bilet 15-minutowy został wydłużony do 20 minut. Jego koszt to 3,40 zł (ulgowy - 1,70 zł). Będzie można z niego skorzystać tylko na jednej linii, bez możliwości przesiadki.

Radny Tomasz Soliński zaznaczył, że czas 20 minut jest dobry dla Warszawy, która ma taki bilet.

- W takich miastach jak Krosno, gdzie nie ma takiego zagęszczenia połączeń, powinien być to po pierwsze bilet z możliwością przesiadki, a po drugie bilet 30-minutowy. Częstotliwość odjazdu i czas oczekiwania na przesiadkę jest dużo dłuższy niż w Krakowie, Warszawie, które mają 20-minutowe bilety - powiedział Tomasz Soliński.

Dodał też, że cel transportu publicznego jest chyba między innymi taki, żebyśmy pozostawili samochody w domu i można było korzystać z transportu zbiorowego, by autobusy nie jeździły w połowie puste.

- Podwyżka ta dotyczy osób, które są, można założyć, najuboższe w Krośnie, ponieważ komunikacją miejską jeżdżą na pewno ludzie, których nie stać na przejazd autami, są to w większości emeryci. Z pewnością podwyżka będzie dotkliwa, natomiast zostały nam też podane konkretne wskaźniki, konkretne wyliczenia, gdzie widać, co się dzieje jeśli chodzi o koszty eksploatacyjne, koszty wynagrodzeń, które rosną.Tutaj za bardzo innego wyjścia nie było i nie ma - stwierdził radny Sławomir Bęben.

- Emeryci w Krośnie i osoby w określonym wieku jeżdżą w Krośnie bezpłatnie, więc nie przesadzajmy z emerytami, że to w nich uderzy - odpowiedział przewodniczący Rady Miasta Krosna Zbigniew Kubit.

Za podjęciem uchwały zagłosowało dziesięcioro radnych: Zbigniew Kubit, Anna Dubiel, Anna Galert, Michał Finfa, Sławomir Bęben, Tomasz Józefowicz, Małgorzata Szeliga, Marcin Niepokój, Robert Hanusek, Paweł Krzanowski; siedmioro wstrzymało się od głosu: Tomasz Soliński, Adam Przybysz, Piotr Grudysz, Kazimierz Mazur, Janusz Hejnar, Tomasz Zajdel, Wojciech Byczyński; przeciw był Gabriel Zajdel.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

~Veber

05-01-2025 09:26 1 6

Zawsze się wstrzymujecie. Dlaczego? Jesteście za lub przeciw - nie ma czegoś takiego jak wstrzymuję sie od głosu. Krytykujecie podwyżki ale żaden z was, poza JEDNĄ OSOBĄ, nie zagłosuje przeciw. Najlepiej się wstrzymać i powiedzieć, że to nie my głosowaliśmy za podwyżkami. Obłuda i fałsz. Takich radnych ma miasto.
Odpowiedz

~kommunistische Buslinie

04-01-2025 21:56 1 3

Komunistyczny emkaes
Odpowiedz

~Wykop

03-01-2025 12:35 3 3

Firmy nierentowne winny zostać postawione w stan likwidacji. Takie jest odwieczne prawo natury.
Odpowiedz

~MKS dziadostwo

03-01-2025 08:45 0 0

MKS to relikt komuny w nowych brawach. Mentalność ta sama, brak podejścia, zero pomysłów...oby szybko zbankrutowali. Tego życzymy MKS w nowym 2025 roku.
Odpowiedz

~plis

02-01-2025 21:32 0 0

Kto podwyżki przegłosował ?. Przecież to są Wasi przedstawiciele, więc nie stękać, ewentualnie rowerek.
Odpowiedz

~Coo

02-01-2025 19:40 8 2

Da się aplikacją zapłacić przynajmniej?
Są kody QR by szybko zapłacić?
Odpowiedz

~Rk

02-01-2025 19:31 3 11

W Warszawie bilet cały kosztuje 4.40zł, a w Krośnie będzie kosztował 4.60zł, tak samo w Sanoku i Jaśle cena to 3 zł. Brawo Krosno które idzie na rekord cenowy w skali może i kraju. Jaki komfort podróży za tak wygórowaną cenę MKS oferuje? Żaden, jak gdzieś w dalekiej Rosji, autobusy w Krośnie jeźdzą w zimie nie ogrzewane, a w lecie z wyłączoną klimatyzacją by zaoszczędzić parę groszy na paliwie i jak tu korzystać z MKS Krosno ???
Odpowiedz

~body

01-01-2025 19:24 3 17

Czemu w Krośnie nie ma riksz ?
Odpowiedz

~Olcioksandra

01-01-2025 17:49 5 15

Mks Krosno należy zlikwidować. Nietrafione inwestycje, rosnące koszty utrzymania, dosypywanie pieniędzy z budżetu miasta. Nakupili autobusów pytanie dla kogo i po co? Przy takich cenach będą wozić powietrze. Kto na to pozwala?
Odpowiedz

~realista

01-01-2025 17:37 3 20

Mało pasażerów powoduje mniejsze zyski za czym idzie podwyżka biletów, która powoduje jeszcze mniejszą liczbę pasażerów i jeszcze mniejsze zyski i znowu podwyżka. To tylko doprowadzi do bankructwa.
Odpowiedz

~Hanka

01-01-2025 14:19 6 14

Zrobić 2 linie miejskie kursujące co 15 minut i łączące najważniejsze osiedla i instytucje w mieście oraz 4 linie podmiejskie kursujące co 30 minut + koszty biletów odpowiednie do wielkości miasta to i klienci się znajdą.
Odpowiedz

~ttt

01-01-2025 14:04 4 20

W cenie normalnego biletu przejedziemy samochodem około 10 kilometrów - czyli przez całe Krosno, bez czekania w zimnie pół godziny na najbliższy autobus. To już lepiej dopłacić do taksówki i podjechać szybko i w komfortowych warunkach. Rozumiem taką cenę w dużym mieście gdzie przejedziemy autobusem kilka kilometrów ale nie w takim małym Krośnie!
Odpowiedz

~Adżamur

01-01-2025 13:47 6 28

Ceny biletów jak z Rzeszowa/Krakowa a jakość jak z ugandy. Rozkład jazdy niczym z PRL, niektórzy kierowcy to prymitywy. Generalnie to szrot, tym bardziej, że co roku mks otrzymuje szmal od miasta. Do likwidacji albo niech ktoś to kupi i zrobi z tym dziadostwem porządek.
Odpowiedz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.