Międzynarodowy dialog zawodowy - staż w Hiszpanii!
30 lipca, 2016Szkolne wieści / Krosno
Zwiedzanie Kadyksu
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Krośnie zakończyli już staże zawodowe w Hiszpanii.
10-osobowa grupa uczniów uczących się w zawodach gastronomicznych oraz 4 nauczycieli uczących przedmiotów gastronomicznych i fryzjerskich odbyli w lipcu (05.07 - 26.07.2016 r.) trzytygodniowe staże w słonecznej Andaluzji w Hiszpanii. Staże były najważniejszym etapem realizacji projektu "Międzynarodowy dialog zawodowy” w ramach projektu "Erasmus +" - "Mobilność edukacyjna osób uczących się i kadry w ramach kształcenia zawodowego".
Wymieniony powyżej projekt skierowany jest do uczniów zasadniczej szkoły zawodowej - kształcących się w zawodzie: kucharz i uczniów technikum – kształcących się
w zawodzie: technik żywienia i usług gastronomicznych oraz do nauczycieli przedmiotów zawodowych.
Program Erasmus + Akcja 1 Mobilność Edukacyjna (Mobilność uczniów, Mobilności kadry) wspiera działania w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego, promując równocześnie mobilność uczniów, chcących zdobyć praktyczne doświadczenie zawodowe za granicą i podwyższać swoje umiejętności językowe oraz mobilność nauczycieli, którzy chcą wziąć udział w praktykach zawodowych w przedsiębiorstwach, instytucjach kształcenia lub szkolenia zawodowego, aby poznać poza granicami kraju nowe metody uczenia zawodu.
Casa de Pilatos
Głównym celem realizowanego przez ZSP Nr 2 w Krośnie projektu jest przede wszystkim wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej ZSP Nr 2 w Krośnie oraz podniesienie zdolności beneficjentów (przede wszystkim uczniów) do przyszłego zatrudnienia na europejskim rynku pracy poprzez zagraniczne staże w zakresie kształcenia
i szkolenia zawodowego uczniów i zagraniczne praktyki zawodowe kadry.
Realizacja projektu (po zakończeniu rekrutacji) w ZSP Nr 2 rozpoczęła się od dwudziestogodzinnego kursu z języka hiszpańskiego oraz dziewięciogodzinego kursu
z przygotowania kulturalno - pedagogicznego. Po zajęciach przygotowujących do pobytu w Hiszpanii piętnastoosobowa grupa beneficjentów na początku lipca poleciała do Sewilli.
W Sewilli w Hiszpanii uczniowie wraz z nauczycielami odbywali staże w pięciu punktach gastronomicznych (restauracje, bary tapas) oraz dwóch salonach fryzjerskich.
W ramach realizowanych staży zarówno młodzi adepci rzemieślnictwa jak również bardzo już doświadczone nauczycielki mieli możliwość powiązania wiedzy teoretycznej
z umiejętnościami praktycznymi. Ponadto nauczyciele biorący udział w stażach mogli poznać nowe metody szkolenia stażystów. Beneficjenci doskonalący umiejętności kulinarne głównie sporządzali potrawy i przekąski typowe dla kuchni hiszpańskiej, które obfitują w owoce morza: krewetki, mule, kałamarnice i ośmiornice. Dla wielu z nich było to pierwsze zetknięcie sie w kuchni z tego typu produktami. Ponadto zarówno uczniowie jak i nauczyciele poznawali sposoby krojenia i podawania specjału Hiszpanii - szynki dojrzewającej ibérico. Z kolei panie nauczycielki, które doskonaliły swoje umiejętności w salonach fryzjerskich, poznały nowe metody i techniki fryzjerskie charakterystyczne dla tego kraju.
Casa de PilatosWycieczka do Taviry w Portugalii
Zajęcia podczas stażu kształciły także umiejętność planowania wykonywanych czynności
w ściśle określonym czasie. Stażyści w ciągu trzech tygodni mogli również poznać specyfikę działania oraz funkcjonowania hiszpańskich przedsiębiorstw branży gastronomicznej oraz salonów fryzjerskich.
Staże zagraniczne to nie tylko zdobywanie nowych umiejętności zawodowych, ale także poznanie kultury, historii i walorów przyrodniczych regionu. Popołudnia oraz weekendy przeznaczone były głównie na zwiedzanie i obcowanie z hiszpańską kulturą. Uczestnicy mogli podziwiać m.in.: zabytki Sevilli (Alcazar Palace and Gardens, Casa de Pilatos, Plaza de Toros de la Real Maestranza de Caballería de Sevilla, Catedral de Santa María de la Sede de Sevilla, Metropol Parasol), zabytki Kadysku (La Catedral, Parque Genovés, Torre de Poninte, Teatro Romano, Mercado Central, Plaza Topete, Plaza de Espana, Playa de Victoria oraz olbrzymi targ rybny), zabytki Malagi (El Parque, Mirador y Castillo de Gibralfo, Alcazaba, Teatro Romano, Palacia de la Aduana, Plaza de la Merced) oraz portugalskeigo małego portu rybackiego Taviry. Poza zwiedzaniem zabytków stażyści zarówno w Kadyksie, Malagze jak
i Tavirze mogli skorzystać z kąpieli słonecznych na pięknych plażach oraz zanurzyć się i orzeźwić w Oceanie Atalntyckim i Morzu Śródziemnym. Uczestnicy w ramach obcowania z tradycją i kulturą hiszpańską wzięli udział w wieczorku Tapas. Natomiast w przełamaniu bariery językowej w kontaktach z tubylcami pomogło im uczestnictwo w dwudziestogodzinnym kursie języka hiszpańskiego. W trakcie pobytu stażyści uczyli się "reklamować" projekt i jego rezultaty poprzez prowadzenie fanpage'a na Facebook'u.
Udział w projekcie umożliwił ponadto uczestnikom zdobycie dodatkowych umiejętności interpersonalnych, a także nowych doświadczeń osobistych.
Po odbyciu staży uczniowie otrzymali certyfikaty oraz dokumenty "Europass Mobilność”, poświadczające nabyte kompetencje i umiejętności. Dokumenty te, będą dla nich dodatkowym atutem podczas poszukiwania pracy zarówno w kraju, jak i za granicą.
Casa de PilatosPodsumowanie zajęć z języka hiszpańskiego
Uczestnictwo w zagranicznych stażach zawodowych niewątpliwie znacznie poszerza horyzonty zawodowe beneficjentów i ma pozytywny wpływ na ich przyszłe plany i losy zawodowe.
Wymieniony powyżej projekt skierowany jest do uczniów zasadniczej szkoły zawodowej - kształcących się w zawodzie: kucharz i uczniów technikum – kształcących się
w zawodzie: technik żywienia i usług gastronomicznych oraz do nauczycieli przedmiotów zawodowych.
Program Erasmus + Akcja 1 Mobilność Edukacyjna (Mobilność uczniów, Mobilności kadry) wspiera działania w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego, promując równocześnie mobilność uczniów, chcących zdobyć praktyczne doświadczenie zawodowe za granicą i podwyższać swoje umiejętności językowe oraz mobilność nauczycieli, którzy chcą wziąć udział w praktykach zawodowych w przedsiębiorstwach, instytucjach kształcenia lub szkolenia zawodowego, aby poznać poza granicami kraju nowe metody uczenia zawodu.
Casa de Pilatos
Głównym celem realizowanego przez ZSP Nr 2 w Krośnie projektu jest przede wszystkim wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej ZSP Nr 2 w Krośnie oraz podniesienie zdolności beneficjentów (przede wszystkim uczniów) do przyszłego zatrudnienia na europejskim rynku pracy poprzez zagraniczne staże w zakresie kształcenia
i szkolenia zawodowego uczniów i zagraniczne praktyki zawodowe kadry.
Realizacja projektu (po zakończeniu rekrutacji) w ZSP Nr 2 rozpoczęła się od dwudziestogodzinnego kursu z języka hiszpańskiego oraz dziewięciogodzinego kursu
z przygotowania kulturalno - pedagogicznego. Po zajęciach przygotowujących do pobytu w Hiszpanii piętnastoosobowa grupa beneficjentów na początku lipca poleciała do Sewilli.
W Sewilli w Hiszpanii uczniowie wraz z nauczycielami odbywali staże w pięciu punktach gastronomicznych (restauracje, bary tapas) oraz dwóch salonach fryzjerskich.
W ramach realizowanych staży zarówno młodzi adepci rzemieślnictwa jak również bardzo już doświadczone nauczycielki mieli możliwość powiązania wiedzy teoretycznej
z umiejętnościami praktycznymi. Ponadto nauczyciele biorący udział w stażach mogli poznać nowe metody szkolenia stażystów. Beneficjenci doskonalący umiejętności kulinarne głównie sporządzali potrawy i przekąski typowe dla kuchni hiszpańskiej, które obfitują w owoce morza: krewetki, mule, kałamarnice i ośmiornice. Dla wielu z nich było to pierwsze zetknięcie sie w kuchni z tego typu produktami. Ponadto zarówno uczniowie jak i nauczyciele poznawali sposoby krojenia i podawania specjału Hiszpanii - szynki dojrzewającej ibérico. Z kolei panie nauczycielki, które doskonaliły swoje umiejętności w salonach fryzjerskich, poznały nowe metody i techniki fryzjerskie charakterystyczne dla tego kraju.
Casa de PilatosWycieczka do Taviry w Portugalii
Zajęcia podczas stażu kształciły także umiejętność planowania wykonywanych czynności
w ściśle określonym czasie. Stażyści w ciągu trzech tygodni mogli również poznać specyfikę działania oraz funkcjonowania hiszpańskich przedsiębiorstw branży gastronomicznej oraz salonów fryzjerskich.
Staże zagraniczne to nie tylko zdobywanie nowych umiejętności zawodowych, ale także poznanie kultury, historii i walorów przyrodniczych regionu. Popołudnia oraz weekendy przeznaczone były głównie na zwiedzanie i obcowanie z hiszpańską kulturą. Uczestnicy mogli podziwiać m.in.: zabytki Sevilli (Alcazar Palace and Gardens, Casa de Pilatos, Plaza de Toros de la Real Maestranza de Caballería de Sevilla, Catedral de Santa María de la Sede de Sevilla, Metropol Parasol), zabytki Kadysku (La Catedral, Parque Genovés, Torre de Poninte, Teatro Romano, Mercado Central, Plaza Topete, Plaza de Espana, Playa de Victoria oraz olbrzymi targ rybny), zabytki Malagi (El Parque, Mirador y Castillo de Gibralfo, Alcazaba, Teatro Romano, Palacia de la Aduana, Plaza de la Merced) oraz portugalskeigo małego portu rybackiego Taviry. Poza zwiedzaniem zabytków stażyści zarówno w Kadyksie, Malagze jak
i Tavirze mogli skorzystać z kąpieli słonecznych na pięknych plażach oraz zanurzyć się i orzeźwić w Oceanie Atalntyckim i Morzu Śródziemnym. Uczestnicy w ramach obcowania z tradycją i kulturą hiszpańską wzięli udział w wieczorku Tapas. Natomiast w przełamaniu bariery językowej w kontaktach z tubylcami pomogło im uczestnictwo w dwudziestogodzinnym kursie języka hiszpańskiego. W trakcie pobytu stażyści uczyli się "reklamować" projekt i jego rezultaty poprzez prowadzenie fanpage'a na Facebook'u.
Udział w projekcie umożliwił ponadto uczestnikom zdobycie dodatkowych umiejętności interpersonalnych, a także nowych doświadczeń osobistych.
Po odbyciu staży uczniowie otrzymali certyfikaty oraz dokumenty "Europass Mobilność”, poświadczające nabyte kompetencje i umiejętności. Dokumenty te, będą dla nich dodatkowym atutem podczas poszukiwania pracy zarówno w kraju, jak i za granicą.
Casa de PilatosPodsumowanie zajęć z języka hiszpańskiego
Uczestnictwo w zagranicznych stażach zawodowych niewątpliwie znacznie poszerza horyzonty zawodowe beneficjentów i ma pozytywny wpływ na ich przyszłe plany i losy zawodowe.
Autor: Paweł Cisoń
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!