Bankowy Fundusz Gwarancyjny rozpoczął przymusową restrukturyzację Podkarpackiego Banku Spółdzielczego z siedzibą w Sanoku. Do wtorku 21 stycznia jego klienci nie będą mieli dostępu do pieniędzy.
Decyzja w tej sprawie zapadła w środę 15 stycznia, a ze względu na złą sytuację kapitałową Podkarpackiego Banku Spółdzielczego w Sanoku, od 17 stycznia Bankowy Fundusz Gwarancyjny przejął kontrolę nad bankiem i wyznaczył jego administratora.

kłopoty Banku PBS w Sanoku


Pod placówkami banku i oddziałami pojawili się zdezorientowani klienci. Na drzwiach pojawiły się specjalne komunikaty, nie działają bankomaty i bankowość elektroniczna.

Jak zapewnia BFG od wtorku klienci banku będą obsługiwani tak jak do tej pory. Klienci będą mieli dostęp do swoich oszczędności przez wszystkie kanały: bankowość internetową i aplikację mobilną, a oddziały banku będą czynne w normalnych godzinach pracy. Klienci będą mogli korzystać z kart i bankomatów banku. W nowej instytucji Bankowy Fundusz Gwarancyjny gwarantuje oszczędności klientów banku na niezmienionych zasadach, tj. do równowartości 100 tys. euro, w złotych.

PBS w Sanoku


W tej sprawie wydany został komunikat. Prezentujemy jego pełną treść:

Bankowy Fundusz Gwarancyjny rozpoczął przymusową restrukturyzację Podkarpackiego Banku Spółdzielczego w Sanoku

Działalność PBS została tymczasowo zawieszona.

Wznowienie działalności banku, tj. otwarcie oddziałów oraz przywrócenie dostępu do bankowości internetowej i mobilnej, jest planowane na wtorek 21 stycznia 2020 r.

W dniu 15 stycznia 2020 r. Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG) wydał decyzję o rozpoczęciu przymusowej restrukturyzacji Podkarpackiego Banku Spółdzielczego (PBS) z siedzibą w Sanoku. Ze względu na złą sytuację PBS, w tym bardzo niski poziom kapitału własnego, 17 stycznia 2020 r. Fundusz objął nad nim kontrolę oraz wyznaczył administratora.

Przymusowa restrukturyzacja Banku odbywa się z użyciem banku pomostowego - Banku Nowego BFG S.A., instytucji o kapitale 100 mln zł. W weekend zostanie do niej przeniesiona wydzielona część PBS, obejmująca m.in. wszystkie depozyty klientów detalicznych, mikrofirm i MŚP, co zapewnia ich bezpieczeństwo. Bank Nowy BFG S.A. będzie prowadził rachunki na niezmienionych zasadach dla dotychczasowych klientów PBS. W nowej instytucji Bankowy Fundusz Gwarancyjny gwarantuje oszczędności klientów na niezmienionych zasadach.

Skutki decyzji dla klientów

Klienci detaliczni (indywidualni), w tym osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, a także mikrofirmy, oraz MŚP, zachowują swoje środki w całości. Wyjątkiem od tej zasady są nieskapitalizowane, czyli naliczone ale jeszcze niezaksięgowane na koncie odsetki od kwot przekraczających limit gwarancji BFG. Do nowej instytucji przenoszone są także kredyty.

Obsługa klientów PBS, ze względu na techniczne wymogi związane z przeniesieniem działalności do Banku Nowego BFG S.A., zostaje czasowo zawieszona. Oznacza to przerwę techniczną w serwisach bankowości internetowej i mobilnej, oraz w oddziałach banku. Nie będą też działać karty i bankomaty PBS. Wznowienie obsługi klientów planowane jest na wtorek 21 stycznia 2020 r.

Od wtorku klienci banku będą obsługiwani tak jak do tej pory. Klienci będą mieli dostęp do swoich oszczędności przez wszystkie kanały: bankowość internetową i aplikację mobilną, a oddziały banku będą czynne w normalnych godzinach pracy. Klienci będą mogli korzystać z kart i bankomatów banku. W nowej instytucji Bankowy Fundusz Gwarancyjny gwarantuje oszczędności klientów banku na niezmienionych zasadach, tj. do równowartości 100 tys. euro, w złotych.

Powody podjęcia decyzji

BFG rozpoczął przymusową restrukturyzację, ponieważ zostały spełnione trzy warunki, które zobowiązują Fundusz do podjęcia takiego działania zgodnie z art. 101 ust. 7 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji:

PBS był zagrożony upadłością,

Nie było przesłanek wskazujących, że możliwe działania nadzorcze lub działania PBS pozwolą we właściwym czasie usunąć zagrożenie upadłością,

Podjęcie przymusowej restrukturyzacji PBS było konieczne w interesie publicznym.

Przed podjęciem decyzji o przymusowej restrukturyzacji BFG, zgodnie z art. 137 Ustawy o BFG, zapewnił przeprowadzenie oszacowania wartości aktywów i pasywów PBS. Z oszacowania, wykonanego przez niezależną firmę, wynika, że aktywa podmiotu nie wystarczają na zaspokojenie jego zobowiązań.

Skutki decyzji dla PBS

Z chwilą doręczenia decyzji o rozpoczęciu przymusowej restrukturyzacji zarząd Banku uległ rozwiązaniu, a kompetencje rady nadzorczej zostały zawieszone. Bankiem kieruje teraz Pan Paweł Małolepszy jako administrator z ramienia BFG.

W przypadku przymusowej restrukturyzacji udziały członkowskie w PBS oraz jego obligacje zostają umorzone. Część depozytów jednostek samorządu terytorialnego, dużych firm i innych podmiotów nieobjętych gwarancjami zostaje w banku w restrukturyzacji w celu pokrycia strat i zostanie finalnie utracona. Pokrycie strat jest niezbędne, aby możliwe było zaangażowanie środków Funduszu. Natomiast depozyty do wysokości równowartości 100 tys. euro są niezmiennie gwarantowane przez BFG.

PBS zostanie podzielony. Zdecydowana większość jego majątku i zobowiązań, a także klienci i pracownicy, będzie przeniesiona do nowej instytucji - Banku Nowego BFG S.A., który mając 100 mln zł kapitału gwarantuje kontynuację jego działalności. Celem BFG jest doprowadzenie do sprzedaży Banku Nowego BFG S.A., czyli części byłego PBS, innemu bankowi lub grupie banków.


Lokalne samorządy (m.in. Urząd Gminy w Dukli, Krościenku Wyżnym i Korczynie), które korzystają z rachunków bankowych proszą o wstrzymanie się z wpłatami do czasu zakończenia restrukturyzacji, bądź wskazania nowych rachunków.

~BUHAHA

18-01-2020 05:26 9 83

Tak, sami jesteście sobie winni, zakładacie konta w gównianych bankach, bierzecie pożyczki w "para bankach", wpłacacie do amber goldów a poźniej płacz. Ludzie trochę myślenia....
Odpowiedz

~Askier

17-01-2020 16:57 9 73

W urzędach to powinni beknąć za trzymanie konta w bankrucie. Kto normalny trzyma kasę w banku o który od kilku lat pisze się źle..
Odpowiedz

~Mejsamejsa

17-01-2020 15:55 10 59

~Pan z Wrocka
Myślisz że ci ludzie mieli czas interesować się co się dzieje z bankiem ? Zakładam konto to kasa tam ma być i h... a skoro tak szczekasz to pewnie ciebie wydymało Amber Gold Cebulaku xD
Odpowiedz

~Pan z Wrocka

17-01-2020 14:34 9 79

Daliście się wy.dyma.ć bez mydła, cebulaki.
Odpowiedz

~klient

17-01-2020 12:10 9 82

człowiek był glupi bo przeciez juz dawno byly pogłoski ze coś sie dzieje w tym banku a teraz zostalem bez gotowki na wtorek kur** przed chwila zalozylem konto przez internet w innym banku i we wtorek jak tylko otworza oddzial to usuwam konto i wszystko przenosze do nowego
Odpowiedz

~aaa

17-01-2020 12:04 9 67

co tam jakieś opinie albo decyzje a czy to jest dobre to klienci sami ocenią
ja na sobotę i niedziele zostaje praktyczni bez grosza
Odpowiedz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.